Tänään vietetään varhaiskasvatuksen päivää ja haluan nostaa hattua varhaiskasvatuksen henkilöstölle tämän ja vuoden kaikkien muidenkin päivien kunniaksi! Työnne on arvokasta, arkista ja rankkaa, korona-aikana on ehkä kertynyt epäreiluuden kokemuksia, palkkakysymykset hiertävät, kiirettä riittää, mutta päivästä toiseen hoidatte lastemme kasvatusta suurella sydämellä.

Aamulla heitin yläkoululaiseni työmatkalla kouluun ja muistelimme yhdessä, että pahimpia ja kiireisimpiä aamuja olivat ne, kun piti saada kaksi lasta hereille, puettua ja syötettyä ja sitten vielä itse ehtiä luokkaan ajoissa opettamaan. Kyllä nykyään isojen itsenäisten lasten kanssa on helppoa. Samaan syssyyn muistelimme kuitenkin, että muistot varhaiskasvatuksesta olivat molemmilla meillä todella positiivisia ja kiitollisia. Kiireistä perhettä vastassa olikin rauhallinen tunnelma, aamiainen, jos kotona ei ollut kerettykään ja päivän ajaksi lapsille seuraa, mielekästä ohjelmaa, ulkoilua – yksimielisesti hyvä paikka.

Varhaiskasvatuksen tehtävä on edistää lasten kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja oppimista yhteistyössä huoltajien kanssa. Varhaiskasvatus edistää lasten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta ja ehkäisee syrjäytymistä määritellään tavoitteissa. Kielitietoisuus, kiusaamisen ehkäisy, kestävyyskasvatus ovat tarpeellisia ja tärkeitä lisiä tavoitteisiin ja varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamiseen.

Kun tässä vuoden alussa päivitettiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteita lasten tuen lisäämiseksi sinne muuttunutta lainsäädäntöä vastaamaan, luin tekstiä läpi pohtien, kuinka hyviä tavoitteita on asetettu, mutta samalla huolissani, kuinka pystymme turvaamaan niiden toteutumisen.

Olemme halunneet nostaa varhaiskasvatuksen osallistumisastetta, sillä tutkimuksesta ja kokemuksista tiedämme varhaiskasvatuksen vaikuttavuudeen lapsen kasvuun, kehitykseen, oppimiseen ja monesti myös hyvinvointiin. Tärkeitä oppeja kertyy tunne- ja vuorovaikutustadoissa, ja todella tärkeänä pidän yhä useammalle vieraskieliselle lapselle varhaiskasvatuksen aikana karttuvaa suoen tai ruotsin kielitaitoa ja sitä myötä mahdollisuutta kommunikoida toisten lasten ja aikuisten kanssa. Näin myös kouluvalmiudet vahvistuvat.

Osallistumisasteen lisäksi, haluamme päättäjinä varmistaa varhaiskasvatuksen laadun. Laatu syntyy siitä, että teillä ammattilaisilla on osaamisen lisäksi aikaa, etteivät ryhmät ole liian suuria, ettei tarvitsisi hypätä päivän mittaan ryhmästä toiseen. Siitä, että erityisopettajia ja tukea olisi tarpeeksi, tilat olisivat kunnossa, johtaminen hyvää ja omaan työhönsä voisi vaikuttaa. Näistä kaikista meidän päättäjien tulee kantaa vastuuta, jotta alan houkuttelevuus säilyy, jotta varhaiskasvattajat voivat hyvin ja jotta lapsillamme on paras mahdollinen kasvun ja koulutuksen polku alusta lähtien.

Varhaiskasvattajat, teette tulevaisuutemme kannalta todella arvokasta työtä, kiitos siitä. Tänään juhlistetaan teitä!