Valtiovarainvaliokunta on päättänyt tämän vuoden jakovaroista.

Kansanedustaja ja Helsingin kaupunginvaltuutettu Mari Holopainen (vihr). iloitsee joukkoliikenteelle myönnetyistä tuista.

“Olemme olleet huolestuneita HSL:n tilanteesta. Joukkoliikenteen matkustajamäärät vähenivät eri liikennemuodoissa 70–90 prosenttia koronapandemian aikana, eivätkä matkustajamäärät ole vielä palautuneet entiselle tasolle. Pienentyneet matkustajamäärät ovat merkinneet vähentyneitä lipputuloja,” sanoo Mari Holopainen.

Mari Holopainen on valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen.

“Toimivan joukkoliikenteen säilyttäminen ja palvelutason parantaminen ovat keskeisiä liikenteen kestävyystavoitteiden saavuttamisessa. Miljoonan euron lisätuki ei vajetta ratkaise, mutta se on hyvä avaus joukkoliikennetuille eduskunnan jakovaroista”, korostaa Holopainen.

Sivistysjaoston jäsen, kansanedustaja Inka Hopsu (vihr.) on tyytyväinen siihen, että varhaiskasvatuksen uudet koulutuspaikat osoitetaan sinne, missä opettajista on suurin puute.

“Eduskunta edellyttää, että vuoden 2023 talousarvioesitykseen sisältyvät varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen uudet aloituspaikat osoitetaan sinne, missä varhaiskasvatuksen opettajista on suurin puute. Eduskunta painottaa, että on myös tärkeää turvata muuntokoulutus”, Hopsu korostaa.

“Suomessa on yhä enemmän nuoria, joiden lukutaito ei riitä opiskeluun ja yhteiskunnassa toimimiseen. Olemme tyytyväisiä, että valiokunta lisää 1 550 000 miljoonaa euroa rahoitusta myös lukutaito-ohjelman toimeenpanoon. Heikentyneeseen lukutaitoon pyritään puuttumaan,” Hopsu painottaa.

Lisätiedot:

Mari Holopainen